Sunday 2 February 2014

Truly South India di Kuala Lumpur | Life is a Journey - Blog Makanan di Kuala Lumpur

Truly South India <b>di Kuala Lumpur</b> | Life is a Journey - Blog Makanan di Kuala Lumpur


Truly South India <b>di Kuala Lumpur</b> | Life is a Journey

Posted: 20 Oct 2013 03:54 PM PDT

Hidangan Chettinad di atas Daun Pisang. Sexy dan Menggoda / photo junanto

Hidangan Chettinad di atas Daun Pisang. Sexy dan Menggoda / photo junanto

Perjalanan ke Kuala Lumpur kali ini membawa saya pada satu hidangan khas dari India Selatan, khususnya wilayah Chettinad, di negara bagian Tamil Nadu. Wilayah Chettinad terkenal dengan makanannya yang khas. The spiciest of the spicy, the most aromatic among the aromatic, begitu kesan yang melekat. Makanan Chettinad kaya akan penggunaan minyak, dan sungguh "generous" dalam pemakaian bumbu-bumbu, seperti kayu manis, cabai, pala, lada, daun salam, dan bunga lawang.

Bersama pak Feriansyah, seorang kawan, saya menelusuri jalan-jalan di KL untuk mencapai restoran Vishalatchi Cettinad yang terletak di Jalan Scott. Kami naik kereta hingga stasiun Kuala Lumpur, dan berjalan beberapa ratus meter untuk mencapai wilayah Jalan Scott. Restoran ini terletak di wilayah warga India. Sambil mencicipi makanan, kita dapat mendengarkan suara-suara orang bersembahyang dari sebuah pura Hindu yang terletak tepat di depan restoran. Sungguh sebuah suasana yang otentik dan unik.

Menurut saya, hidangan Chettinad ini juara di dalam gagrak makanan India Selatan. Rasanya yang pedas, dan disajikan panas, menjadikan hidangan Chettinad ini memiliki keunggulan rasa dibanding makanan India dari daerah lainnya. Penyajiannya juga unik karena dilakukan di atas daun pisang, sebagaimana tradisi asli di daerah asalnya. Berbagai lauk, pilihan kari, baik vegetarian dan non vegetarian, dihamparkan di atas daun pisang, sehingga membuat air liur saya mengalir deras untuk ingin segera mencicipi kenikmatannya.

Saya selalu berpikir kalau makanan yang disajikan di atas daun itu sexy banget. Coba liat nasi pecel pincuk. Kalau dia diletakkan di atas piring, mungkin rasanya biasa saja. Namun begitu disajikan di atas daun pincuk, rasanya langsung terasa sexy. Pun demikian dengan hidangan Tamil Nadu ini. Daun pisang yang dihamparkan di hadapan kita, pilhan lauk dan nasi hangat yang ditebar di atasnya, seperti sebuah komposisi kelezatan yang menanti untuk dicicip dan dinikmati tanpa pikir panjang.

Restoran yang sudah buka sejak 10 tahun itu nampaknya memiliki penggemar yang "die hard". Semakin malam semakin ramai, baik datang sendiri, bersama kawan, ataupun keluarga. Mereka juga tampak terlihat akrab dengan pegawai dan pemilik restoran. Sebuah ciri restoran yang memiliki basis komunitas. Keunggulan, selain terletak pada rasa, adalah pada kemampuan mereka menjaga tradisi dan suasana, yang dibuat mirip dengan kondisi di kampung halaman mereka. Warung yang sederhana, pajangan gambar-gambar tradisional India, aroma dupa, dan juru masak yang asli didatangkan dari Tamil Nadu, melengkapi kelezatan hidangan restoran itu.

Suasana Warung Vishalatchi KL / photo junanto

Suasana Warung Vishalatchi KL / photo junanto

Soal menu yang disajikan, kita dapat memilih dari ragam makanan vegetarian atau non vegetarian. Menu daging terdiri dari ikan, udang, kepiting, ayam, atau kambing. Orang Chettinad tidak makan sapi dan babi. Cobalah, kepala ikannya, juga kari kambing, ayam, ikan, dan kari telor. Hmmmph, rasanya sungguh luar biasa. Bagi saya kari kambingnya juara. Kelembutan daging kambing dan kelezatan bumbu karinya, menjadi kenikmatan tersendiri yang tak akan terlupakan.

Kita dapat memilih untuk mencicip aneka lauk tersebut dengan nasi, atau dengan roti khas Chettinad, yang dinamakan idly. Bentuk idly seperti kue serabi yang plain, namun fluffy. Nah kita bisa mencocol idly ke kuah kari atau mencampurnya dengan daging, dan merasakan kelezatannya. Waaah, enaknya….

Kalau ingin mencicipi makanan India Selatan, khususnya hidangan wilayah Chettinad, di Kuala Lumpur, coba deh mampir ke Jalan Scott. Siapkan saja perut yang kosong, dan selera makan tinggi. Harganya juga relatif murah untuk sebuah kenikmatan. Selamat mencicipi.

. Bookmark the

.

Harga <b>makanan</b> – Pengguna FB kecewa | <b>Kuala Lumpur</b> Post

Posted: 17 Dec 2013 09:13 PM PST

Blues Malaysia Tour
http://www.kualalumpurpost.net/blues-malaysia-tour-18th-dec-2013-7pm-1-mont-kiara-courtyard/

Pertanyaan Iklan / Advertisement Enquiry
http://www.kualalumpurpost.net/iklanadvertisement/

upKOTA KINABALU – Kadar kenaikan barang makanan yang tinggi menjadi bahan perbincangan di laman sosial facebook konsumer.

Warga bandar mempersoalkan keberkesanan pihak berkuasa dalam pemantauan harga di sekitar bandar yang meningkat tinggi terutamanya di sekitar pusat beli belah di pusat bandar di Sabah.

Kegagalan oleh pihak penguasa mengawal kenaikan harga makanan menyebabkan pengguna terpaksa bertindak sendiri dengan mewujudkan laman sosial bagi berkongsi maklumat tentang harga tinggi makanan kedai.

Kemasukan pelancong dari luar negara yang meningkat melawat di sekitar pusat bandar Kota Kinabalu dikatakan juga penyebab kenaikan harga makanan yang tidak terkawal.

Adam, bukan nama sebenar yang berkerja di syarikat kewangan di pusat bandar berkata harga makanan semakin meningkat sejak peningkatan pelancongan yang datang terutamanya dari China, Taiwan dan Korea.

Ada kedai makanan dikenali "tourist trap", perangkap pelancong yang mengenakan harga yang sangat tinggi kerana mereka tahu pelancong tidak akan mempersoalkan harga yang dikenakan.

Beliau pernah dikenakan harga RM2.50 bagi segelas milo panas di kedai makanan nasi ayam terkenal, manakalah kedai lain hanya mengenakan minuman sejuk sekitar RM2.20 dan RM2.50.

Dilaporkan bahawa nasi dengan dua jenis lauk mencecah harga RM14 disebuah kedai makan layan diri yang terletak di pusat beli belah Wisma Merdeka.

Kenaikan harga makanan juga dilaporkan merebak di sekitar Kota Kinabalu seperti di Pekan Dongongon, Penampang, Kolombong, Kedai di Damai dan Lintas.

Seorang pengguna Facebook mendakwa, makanan yang dibeli dari kedai yang terletak di Megalong Penampang mengenakan harga sebanyak RM15 hanya untuk lauk dua ekor ikan dan sup campur.

Pendedahan tersebut mengejutkan pelayar laman sosial tersebut yang marah akan harga yang dikenakan oleh peniaga tersebut.

Harga makanan di kedai makan sekitar bandar yang tidak terkawal ini menyebabkan kerisauan dikalangan penduduk yang melihat kos sara hidup mereka meningkat.

Kebanyakan pengguna tidak dapat berbuat apa apa melainkan mengelak makan ditempat yang mahal dan masak sendiri di rumah.

Kenaikan ini dikaitkan dengan kenaikan harga keperluan asas seperti gula, minyak dan petro/diesel yang menyebabkan kenaikan rantaian bagi semua barangan yang berkaitan terutamanya makanan dan minuman.

Peniaga di pusat bandar Kota Kinabalu menjelaskan kepada FMT, kenaikan tidak dapat dielakkan kerana kenaikan bahan mentah, kenaikan kos sewa kedai dan upah perkerja.

Penguatkuasaan gaji minimum di Sabah sebanyak RM800 juga menjadi penyumbang kepada kenaikan kos pembuatan dan pengguna terpaksa dibebani dengan jumlah penambahan tersebut.

Tambahan pula, kos sewa yang sejumlah RM3,000 – RM5,000 juga penyumbang kepada kenaikan dalam harga barangan kerana terletak di dalam pusat perniagaan bandar (central business center) terutamanya di kawasan tumpuan pelancong seperti di Jalan Gaya dan Jalan Pantai.

Menurut seseorang pemerhati politik tempatan, kekusutan dalam isu kabotaj juga penyumbang utama kepada kenaikan berleluasa di sekitar bandar utama sabah.

Kebanyakan barangan keperluan harian seperti gula, tepung dan minyak dibawa masuk melalui pusat perlabuhan di semenanjung sebelum dihantar untuk kegunaan di Sabah.
Kebanyakan barangan keperluan harian seperti gula, tepung dan minyak dibawa masuk melalui pusat perlabuhan di semenanjung sebelum dihantar untuk kegunaan di Sabah.

Ini menyebabkan pengguna terpaksa menampung kos pengangkutan yang dikatakan hanya dikendalikan oleh syarikat pengangkutan utama.

Kekurangan kilang proses makanan asas seperti gula, minyak dan tepung di Sabah juga menyebabkan bahan proses terpaksa diimport dari negara lain terutamanya di semenanjung.

Tambahan kuota yang diberikan oleh pengeluar kepada Sabah adalah sedikit kerana keutamaan diberikan kepada pusat bandar dan kawasan yang terdekat dahulu.

Ini menyebabkan kekurangan bekalan utama seperti gula, minyak dan petrol/diesel di kawasan bandar dan perdalaman di Sabah dengan tambahan kos pengangkutan yang mahal.

Kemerosotan kawasan pertanian terutamanya padi yang ditukar menjadi kawasan perindustrian dan perniagaan di Sabah juga menjadi factor kepada kenaikan kos makanan di Sabah.

Kerajaan negeri sepatutnya mengutamakan aktiviti mempelbagaikan jenis pengeluran barang makanan selain hanya minyak kelapa sawit untuk keperluan pasaran tempatan, menurut sumber FMT.

Selera Peranakan <b>di Kuala Lumpur</b> | Life is a Journey

Posted: 02 Nov 2013 10:36 PM PDT

Fish Head Curry at Precious / photo by junanto

Fish Head Curry at Precious / photo by junanto

Makanan peranakan adalah satu jenis masakan tradisional khas yang saya suka. Akulturasi antara tradisi kuliner China dengan cita rasa Melayu menjadikan masakan ini unik dan memiliki kelezatan tersendiri. Makanan peranakan awalnya diciptakan oleh para imigran keturunan Tionghoa yang tinggal di wilayah semenanjung, seperti Malaysia dan Singapura. Makanan ini mulai populer pada masa kolonial, hingga saat ini. Beragam restoran yang menyajikan masakan peranakan dapat kita temui di berbagai kota, termasuk di Indonesia.

Namun belum mampir di semenanjung rasanya kalau belum mencicipi makanan peranakan. Oleh karena itu, dalam kunjungan saya ke Kuala Lumpur pada pekan terakhir Oktober 2013 lalu, salah satu agenda makan malam wajib adalah makanan peranakan. Seorang kawan yang bekerja di Bank Negara Malaysia merekomendasikan restoran "Precious Old China" yang terletak di wilayah Central Market. Dan malam itu, saya bersama mas Poetra, mas Feriansyah, dan pak Ramlan, yang kebetulan sama-sama berada di KL, menyusuri jalan menuju Central Market. Kami memberi judul perjalanan malam itu dengan, in search for a perfect peranakan cuisine.

Memasuki Precious Old China Restaurant, kami serasa dibawa ke masa silam. Masa saat semenanjung Malaka berada di bawah pengaruh kolonial. Furnitur dan dekorasi restoran dibuat antik, mirip rumah orang Tionghoa jaman dulu, dengan tata letak yang beraroma mistik. Kalau melihat dari dekornya, makanan yang disajikan pastinya otentik.

Suasana Restoran Precious Old China / photo junanto

Suasana Restoran Precious Old China / photo junanto

Setelah duduk, kami melihat daftar menu. Petugas restoran menawarkan untuk mencoba Pucuk Paku Kerabu. Itu adalah semacam oseng-oseng daun paku dengan sambal blacan. Wow, sudah lama rasanya tidak mencicipi daun paku. Kami pesan satu. Selain itu, kami juga memesan Gulai Kepala Ikan, Tofu Goreng with Sweet Sauce, dan Ayam Goreng Pong Teh. Nampaknya, kita akan makan besar malam itu.

Saat makanan datang, kami melakukan ritual foto bersama, dan foto makanan (untuk keperluan status atau blog). Dan, kita langsung melahap kesemuanya. Betul juga, rasa makanan di Precious Old China sangat otentik. Gulai kepala ikannya khas peranakan, dengan taburan irisan okra di atasnya. Lezat.Ayam goreng Pong Teh, Tofu, dan pucuk paku-nya juga jagoan. Dimasak dengan rasa dan aroma sambal blacan yang khas. 

Ciri khas dari makanan peranakan adalah kekayaan bumbu-bumbunya, seperti santan kelapa, lengkuas, cabai, kemiri, belacan, asam, daun jeruk, jahe, daun pandan dan beberapa bahan lainnya. Soal rasa, ada perpaduan antara asam, pedas, gurih dan kaya rempah. Hmmm, sungguh nikmat.

Mencicipi makanan peranakan langsung di semenanjung Malaka, adalah sebuah pengalaman yang menarik dan tentunya wajib dicoba kalau mampir ke sana. Salam Makan-Makan !

Salam Makan Makan

Salam Makan Makan

. Bookmark the

.

No comments:

Post a Comment

Post Popular