Monday 14 April 2014

Persia Restaurant Menghidangkan Makanan Terbaik Di Kuala Lumpur - Blog Makanan di Kuala Lumpur

Persia Restaurant Menghidangkan <b>Makanan</b> Terbaik <b>Di Kuala Lumpur</b> - Blog Makanan di Kuala Lumpur


Persia Restaurant Menghidangkan <b>Makanan</b> Terbaik <b>Di Kuala Lumpur</b>

Posted: 31 Mar 2014 05:30 PM PDT

Persia Restaurant Menghidangkan Makanan Terbaik Di Kuala Lumpur | Assalamualaikum dan selamat sejahtera diucapkan kepada para pembaca yang dikasihi dan disayangi sekalian. Mungkin tak ramai yang tahu tentang kewujudan sebuah restoran Parsi yang terdapat di The AmpWalk, Kuala Lumpur. Persia Restaurant merupakan restoran timur tengah yang telah ditubuhkan sejak tahun 2002 lagi dan merupakan Restoran Parsi pertama wujud di Kuala Lumpur.

persia restaurant 8 Persia Restaurant Menghidangkan Makanan Terbaik Di Kuala Lumpur

Dengan rekaan dalaman yang sangat menarik, pastinya memberikan ketenangan dan juga menambahkan lagi selera pengunjung yang hadir untuk menikmati hidangan enak di restoran ini.

persia restaurant 2 Persia Restaurant Menghidangkan Makanan Terbaik Di Kuala Lumpur

Dengan mengutamakan kebersihan restoran, pastinya menambahkan keyakinan dan menghilangkan keraguan kepada pengunjung untuk menjamah setiap hidangan yang disediakan. Susun atur dalaman yang sangat kemas menjadikan ruang restoran yang agak kecil kelihatan lebih besar dan juga selesa.

Apa yang ingin Dr Fuh tekankan adalah setiap masakan yang dihidangkan pastinya mengiurkan pengunjung yang hadir ke Persia Restaurant ini. Dr Fuh sendiri sempat cuba beberapa jenis masakan yang sungguh enak. Diantara menu yang menjadi kegemaran Dr Fuh adalah Special Kebab dan Chicken With Extra Lamb dimakan dengan Safron Rice beserta Lamb Stew memang mengancam. Texture kambing Lamb Stew sangat lembut dan mudah dimakan.

persia restaurant 5 e1396286987287 Persia Restaurant Menghidangkan Makanan Terbaik Di Kuala Lumpur

Safron Rice

persia restaurant 4 e1396286991676 Persia Restaurant Menghidangkan Makanan Terbaik Di Kuala Lumpur

Special Kebab

Selain makanan-makanan berat seperti yang disenaraikan, di Persia Restaurant juga turut terdapat makanan pembuka selera yang dihidangkan sebelum menu utama sampai. Diantaranya adalah seperti Homus, Shirazi Salad dan Green Salad, Kashke Badinjan Dan Bread.

Air special disini pula adalah Mint Lemonade yang sangat segar selain air buah-buahan yang lain seperti Milk Carrot Juice, Watermalon Juice dan Manggo Juice. Memang terbaik!

persia restaurant 3 e1396286993243 Persia Restaurant Menghidangkan Makanan Terbaik Di Kuala Lumpur

Untuk makluman, Persia Restaurant ini pernah mendapat anugerah Best Middle Eastern Restaurant dalam TimeOut Kuala Lumpur Food Award 2013 selain pernah mendapat kunjungan bekas Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad. Memang tidak perlu diragui lagi kehebatan Persia Restaurant ini.

Jadi, untuk maklumat lanjut tentang restaurant ini, para pembaca boleh layari terus ke laman rasmi mereka di wwww.persiarestaurant.com atau lawati laman Facebook Persia Restaurant. Atau boleh hubungi terus ke talian 03-2164 4454 untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

Dr Fuh – Kalau korang nak cari makanan ala Timur Tengah, Dr Fuh memang sangat mengesyorkan untuk korang cuba masakan yang disediakan di Persia Restaurant, The AmpWalk ni! Lupa nak bagitahu, Persia Restaurant ni dibuka setiap hari dari jam 11.00 Pagi hingga jam 11.00 Malam!

persia restaurant 7 Persia Restaurant Menghidangkan Makanan Terbaik Di Kuala Lumpur

Incoming search terms:

The following two tabs change content below.
 Persia Restaurant Menghidangkan Makanan Terbaik Di Kuala Lumpur

Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

 Persia Restaurant Menghidangkan Makanan Terbaik Di Kuala Lumpur

Comments

comments

Blog <b>Makanan di Kuala Lumpur</b>: menu baru &#39;healthy menu&#39; di kuala <b>...</b>

Posted: 02 Apr 2014 11:42 PM PDT

Sejak dua menjak ni, rezeki Kisah Tatie terhadap makanan semakin melimpah ruah. Setiap minggu, ada sahaja undangan untuk buat food review. Alhamdulillah dan terima kasih kepada semua yang jemput Kisah Tatie buat food review. Badan pun dah semakin berkembang. Tapi masih maintain dengan tagline, 'makan selagi ada gigi'. Jadi lupakan pasal diet dan enjoy your food. Haha.

Tapi kalau setiap hari makan tanpa kawalan, lama kelamaan boleh memudaratkan kesihatan. Setuju? Sebab itulah kenapa kita kena makan makanan yang sihat dan seimbang. Oleh sebab itu, Kuala Lumpur Golf and Country Club (KLGCC) memperkenalkan menu barunya 'Health Menu' bermula dari 1 April ini.

Thank You KLGCC for having us

Bila sebut je pasal 'Healthy Food' atau 'Makanan Sihat', dalam kepala dah set, mesti pasal sayur-sayuran, buah-buahan, atau segala yang kukus dan tanpa penggunaan minyak yang banyak. Dalam erti kata lain, "mesti tak sedap". Jujurnya, saya memang tak berapa suka diet sihat, sebab rasa seperti dikongkong sangat. Haha.

Tetapi apabila dijemput oleh Kelab Golf Kuala Lumpur, saya jadi excited. Lebih-lebih lagi sesi bersama eksekutif chef KLGCC, Chef Arnold Kwok. Saya pasti mesti ada sesuatu yang best. PASTI!! Tekaan saya tepat, Chef Arnold Kwok telah berjaya membuktikan kepada kami semua, makanan sihat tidak semestinya berlandaskan sayur-sayuran atau buah-buahan semata-mata.

Selain dari sayur-sayuran, kita juga boleh makan daging, seafood dan lain-lain dengan syarat kesemua makanan-makanan ini mestilah segar dan tiada unsur-unsur makanan segera atau makanan yang diproses. Dalam sesi food review ini juga dia menggalakkan semua untuk menggantikan tepung putih (white flour) dengan tepung kelapa. Dengar seperti sesuatu yang pelikkan? Tetapi sebenarnya tidak. Trylah!

Sesi food review ini diadakan di Golfer's Terrace, Kuala Lumpur Golf and Country Club dan dihadiri beberapa orang blogger lain seperti Innanie Ariffin, Sabby Prue, Dilla Ariff, Jessica Yong, Laura G Ashley, Michelle Lim, Jingy Veronique dan lain-lain.

Golfer's Terrace


Special Preview and Sample For Bloggers


Healthy Food? Ahaa..


KLGCC


goody bag yang best

Saya tahu, ada di antara anda pernah ke sini atau mungkin pernah dengar KLGCC. Artis tempatan seperti Umie Aida, Betty Rahmad, Erra Fazira dan lain-lain memang selalu ke sini. Selain dari aktiviti sukan seperti senam aerobik, badminton, tenis, tai chi, bowling, line dancing dan lain-lain, kat sini juga terkenal dengan Golfer's Terrace yang menyajikan makanan-makanan yang sedap.

Maka, tak hairanlah kenapa kami amat berbesar hati apabila dijemput untuk menjadi orang terawal merasai menu-menu baru yang dihidangkan pada malam itu. Hehehe. Thank you Dilla Ariff and KLGCC.


Healthy Juices
Manggo Berries, Turmeric Veggie Blend, Citrus Kiwi and Apple Spinach

Healthy Juices. Seperti menjadi 'trend', kebanyakan restoran kini menyajikan jus buah-buahan segar yang diblend. Tetapi sayangnya, tekak saya agak kurang menggemarinya. Untuk sesi food review ini, kami diberi empat jenis minuman berasaskan sayur-sayuran dan buah-buahan seperti manggo berries, turmeric veggie blend, citrus kiwi dan apple spinach.

Antara keempat-empat ini, yang paling saya boleh minum adalah manggo berries. Walaupun agak sedikit masam, tetapi rasanya tidaklah sepelik jus-jus lain. Haha. Tetapi sekali sekala why not anda cuba. Lain orang, lain tastenya. Lebih-lebih lagi jus-jus ini mempunyai pelbagai khasiat untuk badan dan kulit anda. Nak cantik dan sihat tak? 


Chicken Broccoli Fritatta 

Chicken Broccoli Fritatta. Kalau orang yang tak tahu namanya, mungkin menganggapnya sebagai telur dadar versi tebal. Sebab cara membuatnya pun lebih kurang sama. Cuma yang beza, ia dimasak dalam oven dan dicampur dengan bahan-bahan lain seperti ayam, keju tomato, bawang, Italian seasoning dan lain-lain lagi. Cara pembuatannya pun senang, cuma bahan-bahannya diolah terpulang mengikut citarasa masing-masing.

Chicken Broccoli Fritatta di KLGCC ni boleh tahan juga rasanya. Tidak berminyak, rasanya pun sedap. Cuma, seperti ada yang kurang. Tapi nasib baik ada sos. Bila dimakan bersama, rasa yang kurang itu dapat digantikan balik.

Almond Zucchini Muffin & Bread 

Almond Zucchini Muffin and Bread. Chef Arnold bagitahu kami, kedua-dua ini dibuat dengan menggunakan campuran badam dan tepung kelapa tanpa menggunakan tepung putih (white flour). Unik kan? Saya pun kalau baking sebelum ini, sering menggunakan tepung putih, tetapi kini saya dapat belajar sesuatu yang baru untuk kehidupan yang lebih sihat. (khususnya buat penggiat-penggiat diet atkins)


Tuna Guacamole Salad

Tuna Guacamole Salad. Saya bukanlah penggemar tuna. Mungkin suatu ketika dahulu semasa zaman belajar di universiti anda melihat saya makan tuna dan itulah yang terakhir. Selepas tu, secara rasmi, saya tak suka makan. WHY? Adalah beberapa insiden yang menyebabkan selera terhadap tuna terbantut, seperti hanyir dan memualkan.

Tetapi di KLGCC, mereka membuat resepi Tuna Guacamole Salad, yang diolah dari sayur-sayuran, telur rebus, guacamole, bawang,  minyak zaitun dan cuka. Tuna-tuna ini dibalut seperti sushi. Walau pada mulanya saya rasa ragu-ragu nak makan dek kerana insiden lepas, tetapi saya cuba juga. Hurm, not bad. Tekak masih boleh terima walaupun tak habis licin. T_T


Salmon With Tomato Relish 

Salmon With Tomato Relish. Secara amnya, saya adalah antara manusia yang paling cerewet terhadap ikan salmon. Tak semua kedai saya boleh makan hidangan ikan salmon. Tetapi di sini, rasanya agak berbeza. Dihidangkan sekali dengan sos dicampurkan dengan cebisan kacang, bawang, buah zaiton dan bahan-bahan lain yang menjadikan hidangan ini sedap dan lazat.

Seared Beef Strip Loin

Seared Beef Strip Loin. Finally, inilah yang saya tunggu-tunggu sepanjang sesi food review ini. Bak kata Inannie, saya nampak ceria selepas makan daging ini. Muahahaha. Ya Allah, sedapnya sampai ke tekak. Daging lembu yang lembut, diletakkan sekali dengan kentang putar yang sedap dan sayur-sayuran seperti brokoli dan cauliflower. Oh, mai.. you should try this. Lovely and perfecto!

Thai Green Curry Chicken and Rice

Thai Green Curry and Rice. At first saya ingatkan masak lemak ayam. Muahaha, tapi ternyata saya silap. Ini adalah Thai Green Curry. Kombinasi hidangan sekali dengan brown rice dan cauliflower puree ternyata satu kombinasi menarik. Thai Green Curry ni rasanya sedikit pedas berbanding hidangan lain. Tetapi bagi mereka yang suka pedas, anda wajib try Thai Green Curry ini. Mungkin kena pada selera anda.

Nasi, Kentang Putar dan Cauliflower Puree

Sliced Seasonal Fruit and Coconut Ice Cream

Sliced Seasonal Fruit and Coconut Ice Cream. Selepas makan, kami dijamu dengan hidangan pencuci mulut 'dessert'. Gabungan hebat sos beri, ais krim kelapa, buah-buahan dan sweet potato pie dalam sebuah pinggan memang mantap. Hidangan sebenar adalah berlainan, tetapi untuk food tasting ini, ia dihidangkan sekali. Sos beri ini tidaklah terlalu masam kerana ia dicampur dengan sirap maple atau madu sebagai bahan gantian untuk gula.

Saya sangat menggemarinya. Masam-masam tapi enak. Haha. Manakala, ais krim kelapa pula memang terbaik. WAJIB dan WAJIB TRY. Kalau tak sedap, masakan kami boleh tambah berkali-kali semasa sesi food review ini. Hahaha. OPS!


Meja Kami

With fellow bloggers

Executive Chef, Arnold Kwok

Terima kasih sekali lagi buat KLGCC dan semua. Kebanyakan blogger-blogger ini baru pertama kali saya jumpa. Kalau ada kesempatan, kita jumpa di lain event. Bagi anda kat luar sana, moh ler kita terjah KLGCC bermula 1 April ini. Tak payah nak April Fool sangatlah. Baik belanja orang tersayang makan makanan sihat dan berkhasiat lagi best! =)

Kuala Lumpur Golf & Country Club (KLGCC)
No 10, Jalan 1/70D, Off Jalan Bukit Kiara
Kuala Lumpur

Website
KLGCC

Facebook
Kuala Lumpur Golf & Country Club

Psssttt, thank you KLGCC for the digital photo frame. Suka sangat!

No comments:

Post a Comment

Post Popular